نتایج پژوهش‌ مشترک مؤسسه نظرسنجی عمومی آلنزباخ و مرکز تحقیقاتی مدیا تنور نشان می‌دهد که اخبار مذهبی سهم بسیار کمی در برنامه‌های تلویزیونی آلمان دارند. براساس گزارش مشترک این دو مرکز، اخبار مربوط به کلیساهای کاتولیک و پروتستان، جوامع یهودی و سازمان‌های اسلامی حداکثر ۰.۵ درصد از کل محتوای رسانه‌های آلمان را تشکیل می دهند. در این میان، برنامه‌های مربوط به اسلام نیز عمدتاً منفی و بر اساس تفکرات نژادپرستانه تهیه می‌شوند.

نتایج پژوهش‌ مشترک مؤسسه نظرسنجی عمومی آلنزباخ و مرکز تحقیقاتی مدیا تنور نشان می‌دهد که اخبار مذهبی سهم بسیار کمی در برنامه‌های تلویزیونی آلمان دارند. براساس گزارش مشترک این دو مرکز، اخبار مربوط به کلیساهای کاتولیک و پروتستان، جوامع یهودی و سازمان‌های اسلامی حداکثر ۰.۵ درصد از کل محتوای رسانه‌های آلمان را تشکیل می دهند. در این میان، برنامه‌های مربوط به اسلام نیز عمدتاً منفی و بر اساس تفکرات نژادپرستانه تهیه می‌شوند.
براساس گزارش سایت اسلام، بیش از نیمی از مردم آلمان به یکی از ادیان الهی باور دارند و اجرای دستورات دینی بخش اصلی سبک زندگی آن‌ها است. با این وجود، براساس گزارش مشترک مؤسسه نظرسنجی عمومی آلنزباخ و مرکز تحقیقاتی مدیا، محتوای مذهبی به ندرت در برنامه‌ها و اخبار تلویزیون‌های آلمان وجود دارد. گزارش این دو مرکز نشان می‌دهد که در فاصله ژانویه ۲۰۲۱ و ژوئن ۲۰۲۲، اخبار مربوط به کلیسای کاتولیک و پروتستان، جوامع یهودیت و سازمان‌های اسلامی حداکثر ۰.۵ درصد از کل گزارش‌ها کانال‌های تلویزیونی را به خود اختصاص داده‌اند.
در پژوهش مشترک این دو مرکز، برنامه‌های شبکه‌های زد.دی.اف، آر.تی.ال آکتوئل و تاگس‌شو مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که در برنامه‌های تاگس‌شو، سهم سازمان‌های اسلامی و کلیسای کاتولیک،۰.۵۲ درصد بوده و ۰.۱۴ درصد از برنامه‌ها نیز به جوامع یهودی اختصاص داده‌ شده است. همچنین کلیسای پروتستان نیز ۰.۱۱ درصد برنامه‌ها را در اختیار داشته است. در زد.دی.اف نیز سهم اسلام(۰.۴۸ درصد) و کلیسای کاتولیک(۰.۴۷ درصد) نسبت به بقیه بیشتر بوده است. همچنین جوامع یهودی ۰.۰۹ درصد و کلیسای پروتستان ۰.۰۶
درصد برنامه‌های تلویزیون را به خود اختصاص داده‌اند. این نسبت‌ها در آر.تی.ال کمتر است. در این رسانه، اسلام حدود ۰.۴ درصد، کلیسای کاتولیک ۰.۳۷ درصد، جوامع یهودی ۰.۱ درصد و کلیسای پروتستان ۰.۰۲ درصد محتوای تلویزیونی را به خود اختصاص داده‌اند.شاید با دیدن این آمارها فکر کنید که رسانه‌های آلمانی برای جوامع اسلامی اهمیت زیادی قائل‌اند و به همین دلیل سهم
بیشتری به برنامه‌های مربوط به اسلام و مسلمانان می‌دهند. اما این تصور کاملا غلط است. در واقع اکثر رسانه‌های آلمانی تلاش می‌کنند تا اخبار منفی درباره اسلام و مسلمانان در جامعه منتشر کنند. این امر حتی در نتابج پژوهش مذکور نیز قابل مشاهده است. در هر سه شبکه خبری زد.‌دی.اف، آر.تی.ال آکتوئل و تاگس‌شو، تنها گزارش‌های منفی درباره اسلام و مسلمانان منتشر شده است. این در حالی است که در گزارش‌های مربوط به کلیسای پروتستان، کوچک‌ترین قضاوتی احساس نمی‌شود. این پژوهش تصویرسازی منفی رسانه‌های آلمانی از اسلام را تایید می‌کند. همه می‌دانیم که برای دهه‌ها، تصویر
عمومی از اسلام در رسانه‌های غربی مملو از روایت‌های غلط و نژادپرستانه بوده و این تصاویر از زندگی روزمره بسیار دور است. با این وجود، انتشار این گزارش‌های منفی و یک‌طرفه به گسترش نارضایتی علیه مسلمانان در آلمان دامن می‌زند و اسلام‌هراسی رو به رشد در جمعیت را پیش از گذشته گسترش می‌دهد. شاید به همین دلیل است که کای حافظ، استاد علوم ارتباطات و علوم سیاسی آلمان به تازگی نسبت به نگرش بسیار محدود غربی‌ها به جهان اسلام هشدار داده است. به گفته او، مباحث مربوط به اسلام، اغلب به موضوعات تروریسم، بنیادگرایی، عقب‌ماندگی و سرکوب زنان محدود می‌شود. او معتقد است که واقعیت زندگی بیش از ۲ میلیارد مسلمان در سراسر جهان در رسانه‌های غربی نادیده گرفته و تحریف می‌شود.

لینک گزارش:
https://islam.de/34418

کد خبر 14243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =